Vytvořte si s dětmi letní plán

... díky kterému nasají důležité psychologické živiny.

Konec školního roku je bomba.

Děti zvládly celý rok ranního vstávání, rozvrhů hodin, úkolů, kroužků a dalších aktivit, a teď je čeká zasloužená pauza.

Celé dva měsíce nekonečné svobody.

Jak s nimi naloží?

Dvanáctky na playstationu by asi žádného rodiče nepotěšily, ovšem dá se to nastavit tak, abyste byli spokojení. Všichni. A co víc, děti se do nového školního roku mohou vrátit obohacení o důležité psychologické živiny, díky kterým budou samostatnější a odolnější.

 

Léto je čas, kdy se děti mohou naučit rozhodovat

Možná to bude znít paradoxně, ale děti mají mnohem lepší příležitost naučit se ovládat svůj čas a pozornost během letních prázdnin než během školního roku.

Je to proto, že během školního roku nemají skutečnou možnost si vybrat. Co dělají a kdy, je převážně rozhodnuto za ně.

Ale letní prázdniny, to je jejich čas.

Teorie sebeurčení

Než se dostaneme ke konkrétním krokům, dovolte nám krátce představit Richarda Ryana a Edwarda Deciho – autory tzv. sebedeterminační teorie, v níž identifikovali tři psychologické živiny nezbytné pro psychický rozvoj a blaho: autonomii, kompetence a sounáležitost.

Využijte prázdniny pro budování autonomie

Autonomie mají dnešní děti pomálu. Když je neustále řídí dospělí, nejenže tím nedostávají příležitost ji okusit, ale ztrácejí také kontrolu nad svým časem a pozorností.

Jak píše bývalý šéfredaktor časopisu Psychology Today Robert Epstein: "Teenageři ve Spojených státech jsou vystaveni více než desetinásobnému množství omezení než většina dospělých, dvojnásobnému množství omezení než aktivní vojáci námořní pěchoty, a dokonce dvojnásobnému množství omezení než vězni.”

Teď ale z USA zpátky do domoviny, kde to asi máme o něco málo vyhrocenější, ovšem i přesto rada číslo jedna, chcete-li autonomii spíše podporovat:

Zjistěte, jak děti chtějí trávit svůj čas

 

Vytvořte si s dětmi letní plán

Vytvořte časově omezený plán

Nyní, když děti identifikovali co je baví, co by chtěly zažít a co/koho obdivují,, je načase vytvořit časově omezený plán, s pomocí něhož si stanoví, kolik času budou každé aktivitě věnovat.

Vidíme, zvedáte ruku a ptáte se: „Co když mi ale řekne, že chce celý den pařit Minecraft?”

Pokud se dítě snaží přidělit si příliš mnoho času na hraní videoher, nezakazujte jim to okamžitě. Místo toho jim předložte výzkum, proč je takové množství času u obrazovky nezdravé. Zkuste jim s pomocí názorných ukázek vysvětlit, jak si tím mohou poškodit a jaké to může mít následky nejen pro tyto prázdniny, ale pro jejich blaho obecně.

Předveďte jim timeboxing

Jakmile děti vědí, kolik času chtějí věnovat každé aktivitě, seznamte je s timeboxingem – účinnou technikou správy času, díky níž si naplánují své aktivity do časově omezeného kalendáře.

Nemusí být naplánována každá minuta každého dne… děti mohou zahájit léto naplánováním jedné nebo dvou aktivit týdně. Jako rodiče byste však měli prosazovat myšlenku, že jakmile je aktivita dána, děti se musí svému závazku držet.

Umožněte dětem plány realizovat

I když dětem toto léto předáte kontrolu nad jejich časem, s logistikou jim budete muset pomoci.

Některé aktivity, jako je třeba skládání puzzlí, mlácení do bicích nebo odpočinek na houpajdě, nebude potřebovat vaši pomocnou ruku, ovšem jiné se konají mimo domov a dost možná budou volat mama taxi. Dobře, chápeme, tím jejich autonomii jistě nepoškodíte. A nebo jim můžete pomoci zorganizovat spolujízdu s dalšími rodinami a kamarády a jsou-li dostatečně ready, využijte prázdninový provoz pro nácvik jízdy ve veřejné dopravě.

Kompetence a sounáležitost

Na závěr se ještě vrátíme k teorii Ryana a Deciho, kteří kromě autonomie vytipovali další dvě psychologické živiny – kompetence a sounáležitost. Poskytnete-li jim autonomii, rozvoj kompetencí přijde sám. Avšak sounáležitost, tam hrajete roli i vy.

 

Buďte spolu, podporujte sousedské a kamarádské vztahy a užijte si co nejvíc společného času.

Přejeme vám báječné a radostné léto!

Zpět do obchodu