Názor fyzioterapeutek na Houpací prkno Utukutu
O existenci Houpacího prkna jsem věděla přibližně dva roky. Samotný nápad mě velmi zaujal z pohledu fyzioterapeutky i matky tří malých dětí. Díky náhodě jsem se stala jeho majitelkou a od té doby je prkno neustále v permanenci. Doma si neodpočine nikdy. Školačka na něm nejčastěji leží a mladší kluci se kloužou, posílají autíčka nebo si staví opičí dráhy a prknem spojují různé kusy nábytku v co největší výšce.
Ve svojí fyzioterapeutické praxi Houpací prkno používám při skupinových cvičeních kojenců a batolat a při individuální rehabilitaci dětí širokého věkového i diagnostického spektra (chabé držení těla, vadné držení těla, poruchy koordinace a rovnováhy, celková nevyzrálost dítěte, zkřížená lateralita, apraxie, aj.) Jako výhodu jednoznačně vnímám možnost využití ke stimulaci hrubé motoriky a globálních pohybových vzorů, jemné motoriky a rovnovážných reakcí. U dětí s těžším stupněm výše zmíněných poruch je nutná dopomoc při využití prkna jako houpací tedy labilní pomůcky při tréninku rovnovážných schopností.
Velice zajímavá mi přijde myšlenka využití Houpacího prkna jako pomůcky pro skupinové cvičení, kdy je ve skupině prken více nebo má každý cvičenec prkno své. V plošném rozšíření této pomůcky do předškolních i školních zařízení vidím jen pozitiva.
Negativa houpacího prkna mě opravdu žádná nenapadají. Vlastně jedno ano. Reklamní slogan nelže a prkno je opravdu návykové. Sama jsem se několikrát přistihla, kterak se při rozhovoru s rodiči cvičeného dítka bezmyšlenkovitě houpu.
Diagnózy, u kterých vidím Houpací prkno, jako velmi vhodné:
Chabé držení těla, vadné držení těla, poruchy koordinace a rovnováhy, celková nevyzrálost dítěte, zkřížená lateralita, apraxie, aj. U dětí s těžším stupněm výše zmíněných poruch je nutná dopomoc při využití prkna jako houpací tedy labilní pomůcky při tréninku rovnovážných schopností.
Mgr. Martina Mikovičová
————————————————————————————————————————————
Rovnováha, koordinace, síla, obratnost, pohybocit…to je Houpací prkno popsané slovníkem motoriky člověka. Chcete vědět, proč by tahle zvláštně krásná, dřevěná věc měla být součástí vaší domácnosti?
Žijeme v době a místě, které nám v porovnání s předchozími historickými érami poskytuje luxusní podmínky pro život. Nemusíme denně bojovat o přežití, těžce získávat obživu, chránit se před predátory, nepřáteli, válkou. Díky dobré výživě, bezpečí a skvělé zdravotní péči žijeme mnohem déle než naši předkové. Přes to všechno (a zřejmě také právě proto) naše těla chřadnou. Miliony let trvalo než jsme se z našich zvířecích předchůdců vyvinuli do dnešní podoby homo sapiens sapiens. Lidské tělo prošlo tvrdými zkouškami evoluce a přirozeného výběru. Dlouhým vývojem získalo výborné pohybové dovednosti. Zdá se však, že během několika málo dekád pohodlného života může být vše jinak. Ztrácíme fyzickou kondici a schopnosti, které nám byly dány.
Přestáváme umět používat své tělo.
Rehabilitační ambulance jsou plné nejen dospělých, ale i dětí. Ty trpí problémy muskuloskeletálního systému ve stále nižších věkových kategoriích. Chabé držení těla, oslabené a zkrácené svalstvo a celkově nízká fyzická kondice a kvalita pohybu. To je obraz dnešních školáků a velmi “dobrý” základ pro budoucí problémy a bolesti pohybového systému v dospělosti.
Proč to tak je? Co vlastně dítě potřebuje ke kvalitnímu motorickému vývoji? Potřebuje to, co dostávalo po miliony let evoluce a to co mu nyní tak zoufale chybí. Kromě základních životních potřeb jsou to dvě zásadní věci. POHYB a PODNĚTY.
Dnešní svět je sice přesycen podněty myšlenkovými, ale velmi chudý na podněty pohybové. Silnice, chodníky, hladké podlahy, nábytek, televize, PC, auto, MHD. Svět plný rovin a pravých úhlů. Svět plný pohodlí, bezpečí a….pohybové nudy!
Děti ale potřebují pro svůj rozvoj mnohem více. Velkou dávku rozmanitého pohybu a podnětů během celého dne. Chůze, běh, dřep, lezení vis, houpání, skákání, šplhání. Pestrý, členitý terén, možnost reagovat na nerovnosti. Vjem různorodého zemského povrchu bosou nohou. Chlad a teplo, voda, vzduch, déšť, slunce, hlína, bahno, kameny. Hra, práce, dobrodružství, výzva a radost z pohybu! To vše vede k přirozenému a celistvému motorickému rozvoji, postupnému získávání síly, obratnosti a kvalitních pohybových vzorců.
Dnešní svět tyto možnosti nabízí velmi omezeně. Charakter práce, vzdělávání, her a trávení volného času se ve velké míře přesunul z roviny fyzické do roviny duševní. To ale nese své negativní následky a odborníci napříč vědními obory se na tom shodují. Lékaři a fyzioterapeuté řeší zdravotní následky a jejich prevenci. Pedagogové, vychovatelé, trenéři a volnočasoví specialisté se snaží děti a mládež rozhýbat a nadchnout pro sport. Ergoterapeuté a bytoví designéři hledají varianty vhodného nábytku a vybavení bytu.
Svět se změnil a my s ním. Abychom tyto změny ve zdraví ustáli, musíme jít dál a nezastavovat se. Nezastavovat se v tom, co nám zjevně neprospívá. Známe rizika, která našim dětem hrozí kvůli nedostatku pestrého pohybu? Pojďme podniknout kroky k tomu, aby k nim nemuselo dojít. Pojďme rozhýbat a zpestřit náš každodenní svět a udělat z něj místo zajímavé a podnětné pro naše těla i mysl!
A jak do toho všeho vlastně zapadá koncept Houpacího prkna? Pro mě představuje model toho, jakou cestou se potřebujeme dát a jaké trendy následovat. Houpací prkno se nachází na pomezí sportovního náčiní, hračky, nábytku a designového dekorativního prvku.
V akci skvěle slouží pro rozvoj síly, rovnováhy, koordinace, polohocitu a pohybocitu. V klidu vytváří příjemné a pohodové místo pro odpočinek a relaxaci. Vždyť houpavý pohyb je od pradávna archetypem pro uklidnění, bezpečí a spánek.
Houpací prkno otevírá velký prostor pohybové kreativitě a fantazii. Děti jej mohou aktivně zapojit do svých her a běžného denního života. Houpačka, skluzavka, sedátko, tunel, úkryt, kopec uprostřed pokoje…Čím více smyslů a dovedností z pohybové škály dítě při aktivitě zapojí, tím komplexněji je ovlivněn nejen pohybový systém, ale také řídící centra v CNS. Prostřednictvím této stimulace nervového systému pak může docházet ke zlepšení kognitivních funkcí (myšlení, paměť, řeč, učení, atd.).
Vidíte? Pohybový systém, řízení motoriky, kognitivní funkce. To vše může být pozitivně ovlivněno tak jednoduchou věcí, kterou s trochou nadsázky můžeme označit jako “kus prohnutého dřeva”.
Houpací prkno potvrzuje, že jednoduché věci jsou geniální. Pro mě osobně zastupuje fenomén, který bychom měli následovat a snažit se jej přenést do našich životů a domovů.
Aktivita, jednoduchost, fantazie, nápady, tvoření, zážitky, dobrodružství a radost z pohybu.
Společně, malými krůčky, každý den.
PS: Uhádnete, na čem jsem seděla při psaní tohoto článku? Myslím, že ano
Mgr. Pavla Pročková
Fyzioterapeutka, rekreoložka (Fakulta tělesné kultury Univerzity Palackého v Olomouci), nadšená badatelka v oblasti lidského zdraví, přirozeného pohybu, bosé chůze, běhu a barefoot obouvání.
Zakladatelka Vivobarefoot Concept Store Hradec Králové a projektu Žij naboso.