Dlouhý špacír může být romantika… a někdy taky docela peklo. Když otázka„už tam budem” začne padat víc než je zdrávo a vaše představa o dokonalém výletu začíná doutnat, vytáhněte eso z rukávu. Máme jich několik.
Kouzelné veverky
Věděli jste, že v lese a na horách existují kouzelné veverky, které dětem nechávají u turistických značek malé odměny? Že ne? Tak se na ně nachystejte! Jeden z účastníků výletu tyto odměny nenápadně schovává a než se dojde k další značce, cesta lépe uběhne.
Jdu na výlet a v baťůžku mám
Jednodušší varianta: Začněte říkat „Jdu na výlet a v baťůžku mám...", doplňte třeba chleba, načež si další hráč musí zapamatovat, co se řeklo předtím a říct něco svého. Hraje se, dokud se někdo nesplete. Těžší varianta: Hráči musí přidávat položky do „baťůžku" v abecedním pořadí. Například: „Jdu na výlet a v baťůžku mám ananas, banán, cumel, dalamánek..." I tady platí, že každý hráč musí opakovat všechny předchozí položky a přidat další s písmenem, které následuje v abecedě.
Co je pro tebe lepší
Hra, ve které se děti střídají a dostávají dvě různé možnosti. Musí se rozhodnout, která možnost je pro ně lepší a proč. Například: „Co je pro tebe lepší: létání nebo potápění?" Každé dítě sdělí, jakou volbu preferuje a proč.
Co by se stalo, kdyby…
Hra, která povzbuzuje děti k tvořivému myšlení. Každé dítě navrhuje různé situace nebo události a ostatní musí popsat, co by se stalo, kdyby taková situace stala. Například: „Co by se stalo, kdyby dnes pršelo čokoládovými kapkami?"
Divám se, dívám
Jeden hráč začne tím, že řekne: „Divám se, dívám..." a druhý hráč odpovídá: „Co vidíš?" A první zas odpoví: „Vidím něco, co začíná na písmeno zet." Ostatní hráči se snaží uhodnout, co to je. Kdo uhodne, začíná opět: „Divám se, dívám..."
Láva
Když se řekne láva, bouchne sopka a do deseti sekund musí všichni účastníci výletu najít kámen, pařez nebo cokoliv, co jim umožní vyhnout se horoucímu peklu.
Snack pro veverky
A co takhle schovávat veverkám malé svačinky? Dejte dětem do pytlíčku zásobu oříšků a nechte je schovávat nadílku po lese. Můžete si u toho vyprávět příběh o veverkách, o tom, jak žijí a nebo si nějakou vlastní pohádku vymyslet.
Vysílačky
U někoho zabírají, ale nutno podotknout, že konkrétně v lese by děti měly vědět, že rámus se nedělá. Proto je učte s vysílačkami i to, že není potřeba do nich křičet a že je mají právě kvůli tomu, aby nehulákaly. A pokud vysílačky nemáte? Nevadí! Zahrajte si, že je máte. Můžete se domluvit na určitých frázích nebo kódech, které budete používat, aby hra byla ještě zábavnější. Děti mohou simulovat různé situace, jako jsou cestování vesmírem nebo pátrání po pokladech.
Generál Laudón
Kdo jezdil na tábory, ten nemůže zapomenout. Píseň při které obměňujete chlupatou za další vlastnosti: velikou, blonďatou, zubatou. Každý musí na střídačku vymyslet, jaká ta ženská bude:
Generál Laudon jede skrz vesnici,
generál Laudon jede skrz ves,
jede skrz vesnici má bílou čepici ,
generál Laudon jede skrz ves.
Stůj!
Kdo tam?
Patrola!
Jaká?
Vojenská!
A kdo jí vede?
Ženská!
Jaká?
Chlupatá!
Chlupatou, chlupatou tu já mám nejradši,
chlupatou, chlupatou tu já mám rád.
Já jí pomiluju ona zase mě, mě ,mě,
že je chlupatá trápí srdce mé!
Vláček
Mějte po ruce šátek a propojte se jako mašinky.
Patchworkový příběh
Jedno dítě začne s příběhem a řekne jednu větu. Poté se střídají a každé dítě přidá další větu. Všechny věty musí navazovat na předchozí.
„Byla jedna královna a ta žila v lese." (Pokračuje další)
„A v tom lese se děly tajemné věci."
Barvy a značky aut
Pokud vás čeká dlouhá cesta autem, můžete hledat konkrétní barvy a značky aut. Například: Kdo první uvidí Renault, nebo kolik Škodovek projede dálnicí za pět minut – nastavte si budíka a společně s dětmi počítejte.
Hledání abecedy
Hra, ve které během cesty děti hledají písmena abecedy. Začínají s písmenem A a pokouší se najít písmena v abecedním pořadí kolem sebe. Dá se aplikovat v autě i při túrách.
Cestovatelské bingo
Před cestou vytvořte bingo karty s obrázky často viděných věcí na cestách, jako jsou stromy, auta, dopravní značky, atd. Děti obrázky, jakmile je uvidí, odšrktnou, a kdo má plnou kartu jako první, vyhrává.
Klíště
Úkolem je během cesty nenápadně připínat kolíčky na oblečení ostatních účastníků. Prohrává ten, kdo v cíli klíště najde.
Hádání zvířat
Jedno dítě myslí na zvíře a ostatní se střídají s otázkami typu „Je to savec?" nebo „Žije ve vodě?" a hádají, o jaké zvíře se jedná. První, kdo správně uhádne, vybírá další zvíře.
Raz a dva a tři… a Arizóna
Nesmrtelná klasika:
„Jedna a dva a tři a čtyři a pět a šest a sedm a osm a devět a deset a klobouk a hůl a chleba asůl a Arizona. Dopředu dozadu na bok a zpět."
Jsem to já, kdo…
Úkolem je poznat, o kom se mluví. „Jsem to já, kdo má rád lentilky v jogurtu." A ostatní musí hádat, jestli je to třeba Péťa nebo Pavlík.
Cestovatelský kreslený turnaj
Každé dítě dostane blok papíru a tužku. Začněte vybráním jednoho tématu, například „mořská plavba". Každé dítě musí na svém bloku papíru rychle nakreslit obrázek, který se váže k tématu.