Děti a technologie

Ano, i já bych občas chtěla bydlet někde na salaši a prohlásit, že moje děti si vyhrají s kouskem polínka a ve zbytku času plstíme hračky z ovčího rouna. ALE. Moje děti vědí, co je to iPhone, joystick i Netflix… a tak jsem se vydala cestou laskavosti: k sobě, k dětem a koneckonců i k těm digivěcem okolo. A je mi líp.

 

Technologie nemusí být zlo

Technologiím se chtě nechtě nevyhneme. Naopak. Staly se důležitou součástí našich životních drah. Než je dáte dětem, pomozte si digitální pyramidou a zohledněte:

Věk
Obsah
Denní dobu
Dítě samotné
Kontext používání

 

Věk dítěte

Do dvou let by dítě nemělo trávit před obrazovkou žádný čas. Když už na to ale dojde, ať už z jakéhokoli důvodu, měl by tento čas být zcela minimální a vyvážený smysluplnými aktivitami (senzomotorické učení), pozorováním a interakcemi se skutečnými lidmi, pomocí v domácnosti, hrou a pohybem.

Dejte si pozor na pohádky s rychlým střihem. Děti nemají vnímání na takové úrovni, aby je stíhaly.

 

Dětské domácí hřiště Utukutu a StapelsteinDětské domácí hřiště: Utukutu Spectra, Climbou triangl a deska, balanční kameny Stapelstein, pěnová hrací podložka Toddlekind

 

Obsah

Hlavní je znát, na co se děti dívají a položit si otázky, zda je hlavní téma na obrazovce přiměřené věku a co konkrétně si z něj děti mohou odnést.

Obsah pečlivě vybírejte a zapamatujte si, že dítě si na základě pozorovaného utváří vnitřní vzorce chování, komunikace a hodnot. To abyste se vyhnuli pozdějším udiveným otázkám: “Odkud tohle máš?”

Ptejte se: Jsou tyto postavičky dobrým modelem? Jaké je jejich chování?

Bacha na: nadměrně stimulující obsah.

 

Dítě

Všímejte si, co přijde dítěti atraktivní, ale také to, co ho znepokojuje. Při výběru vhodného programu si položte otázky:

  1. Odpovídá tento program charakteru mého dítěte?
  2. Podporuje a prohlubuje jeho zájmy?
  3. Odráží tento obsah jeho potřeby?

 

Místo zákazů připravte prostředí a aktivity

Základem zdravých digitálních návyků je jejich vyvažování offline aktivitami. Mějte připravené prostředí s dostatkem zajímavých podnětů (open ended hračky, stavebnice typu Lego nebo dřevěné stavebnice, pohybové pomůcky…). Nabídněte dětem společnou offline aktivitu: hraní deskových her, skládání puzzle, procházka se psem, společná příprava jídla podle obrázkových receptů, tančení, čtení či zpívání.

Dětská lampička s červeným světlem

Čtení namísto koukání do obrazovky se zdravým červeným světlem bez modré složky 

Vytyčte tech-free zóny

Součástí domácích digi pravidel by měla být místa, kde se technologie nepoužívají. Jedná se zejména o:

  • postel
  • jídelní stůl
  • dětský pokojíček a ložnice
  • auto a vlak

Naopak super je místo, kam společně mobily, tablety a další digi věcičky odložíte (a zároveň nabíjíte).

 

Dívejte si a hrajte s nimi, hledejte pozitivní aspekty

Buďte parťák, který se snaží porozumět motivaci dítěte a nabídněte mu společnost. Nechte si od dětí vysvětlovat, co je na daném obsahu láká, ať už je to hra nebo seriál. A zahrajte si spolu. A abychom nezapomněli: Buďte sami příkladem.

 

Hry, sítě a porno: Rodičovský průvodce džunglí digitálního dětství a puberty

Pokud cítíte, že do digitálního věku nejste ještě úplně vyzbrojeni, přečtěte si nebo poslechněte tuto knihu. "Michaela Slussareff vás seznámí s aktuálními vědeckými poznatky o vlivu digitálního světa na děti i dospívající a poradí vám, jak je zužitkovat v každodenním životě. Ale hlavně vám vysvětlí, jak zásadní je vaše role průvodce. Zahodíte představu rodiče-kontrolora a pochopíte, že zákazy a konflikty nic neřeší. Digitální odolnost vašich dětí můžete budovat pouze ve vztahu založeném na otevřenosti a důvěře. Jen pak se už o své potomky nebudete muset v digitálním světě bát."

 

Přečtěte si také:

Čas dětí u obrazovky: Domácí pravidla do každé rodiny

Víme, proč mohou první slova trvat

Máte doma vysoce citlivé dítě?

HRAJTE SI S DĚTMI! To, že jsou hravé, je úžasná evoluční vymoženost, říká Mirka Mišáková

Trestání dětí: 20 soucitných alternativ, kterými neublížíte

Zpět do obchodu