Ano, i já bych občas chtěla bydlet někde na salaši a prohlásit, že moje děti si vyhrají s kouskem polínka a ve zbytku času plstíme hračky z ovčího rouna. ALE. Moje děti vědí, co je to iPhone, joystick i Netflix… a tak jsem se vydala cestou laskavosti: k sobě, k dětem a koneckonců i k těm digivěcem okolo. A je mi líp.
Technologie nemusí být zlo
Technologiím se chtě nechtě nevyhneme. Naopak. Staly se důležitou součástí našich životních drah. Než je dáte dětem, pomozte si digitální pyramidou a zohledněte:
Věk
Obsah
Denní dobu
Dítě samotné
Kontext používání
Věk dítěte
Do dvou let by dítě nemělo trávit před obrazovkou žádný čas. Když už na to ale dojde, ať už z jakéhokoli důvodu, měl by tento čas být zcela minimální a vyvážený smysluplnými aktivitami (senzomotorické učení), pozorováním a interakcemi se skutečnými lidmi, pomocí v domácnosti, hrou a pohybem.
Dejte si pozor na pohádky s rychlým střihem. Děti nemají vnímání na takové úrovni, aby je stíhaly.
Dětské domácí hřiště: Utukutu Spectra, Climbou triangl a deska, balanční kameny Stapelstein, pěnová hrací podložka Toddlekind
Obsah
Hlavní je znát, na co se děti dívají a položit si otázky, zda je hlavní téma na obrazovce přiměřené věku a co konkrétně si z něj děti mohou odnést.
Obsah pečlivě vybírejte a zapamatujte si, že dítě si na základě pozorovaného utváří vnitřní vzorce chování, komunikace a hodnot. To abyste se vyhnuli pozdějším udiveným otázkám: “Odkud tohle máš?”
Ptejte se: Jsou tyto postavičky dobrým modelem? Jaké je jejich chování?
Bacha na: nadměrně stimulující obsah.
Dítě
Všímejte si, co přijde dítěti atraktivní, ale také to, co ho znepokojuje. Při výběru vhodného programu si položte otázky:
- Odpovídá tento program charakteru mého dítěte?
- Podporuje a prohlubuje jeho zájmy?
- Odráží tento obsah jeho potřeby?
Místo zákazů připravte prostředí a aktivity
Základem zdravých digitálních návyků je jejich vyvažování offline aktivitami. Mějte připravené prostředí s dostatkem zajímavých podnětů (open ended hračky, stavebnice typu Lego nebo dřevěné stavebnice, pohybové pomůcky…). Nabídněte dětem společnou offline aktivitu: hraní deskových her, skládání puzzle, procházka se psem, společná příprava jídla podle obrázkových receptů, tančení, čtení či zpívání.
Čtení namísto koukání do obrazovky se zdravým červeným světlem bez modré složky
Vytyčte tech-free zóny
Součástí domácích digi pravidel by měla být místa, kde se technologie nepoužívají. Jedná se zejména o:
- postel
- jídelní stůl
- dětský pokojíček a ložnice
- auto a vlak
Naopak super je místo, kam společně mobily, tablety a další digi věcičky odložíte (a zároveň nabíjíte).
Dívejte si a hrajte s nimi, hledejte pozitivní aspekty
Buďte parťák, který se snaží porozumět motivaci dítěte a nabídněte mu společnost. Nechte si od dětí vysvětlovat, co je na daném obsahu láká, ať už je to hra nebo seriál. A zahrajte si spolu. A abychom nezapomněli: Buďte sami příkladem.
Hry, sítě a porno: Rodičovský průvodce džunglí digitálního dětství a puberty
Pokud cítíte, že do digitálního věku nejste ještě úplně vyzbrojeni, přečtěte si nebo poslechněte tuto knihu. "Michaela Slussareff vás seznámí s aktuálními vědeckými poznatky o vlivu digitálního světa na děti i dospívající a poradí vám, jak je zužitkovat v každodenním životě. Ale hlavně vám vysvětlí, jak zásadní je vaše role průvodce. Zahodíte představu rodiče-kontrolora a pochopíte, že zákazy a konflikty nic neřeší. Digitální odolnost vašich dětí můžete budovat pouze ve vztahu založeném na otevřenosti a důvěře. Jen pak se už o své potomky nebudete muset v digitálním světě bát."
Přečtěte si také:
Čas dětí u obrazovky: Domácí pravidla do každé rodiny
Víme, proč mohou první slova trvat
Máte doma vysoce citlivé dítě?
HRAJTE SI S DĚTMI! To, že jsou hravé, je úžasná evoluční vymoženost, říká Mirka Mišáková