Proč byste vůbec měli chtít už v malých dětech pěstovat lásku ke knihám?
Knihy jsou studnicí informací a kulturního bohatství. Pomocí knih rozvíjíme svůj jazyk, zvyšujeme slovní zásobu a trénujeme mozek. Pomáhají nám otevírat složitá témata a i skrze ně předáváme dětem naše hodnoty a pohled na život. V neposlední řadě při společném čtení věnujeme dětem to nejcennější – náš čas a prohlubujeme tak s nimi vztah. To zní jako mnoho dobrých důvodů, no ne? Ale teď jak na to?!
Obr.1. I dvouleté dítě může mít velkou zálibu v knihách.
JDĚTE PŘÍKLADEM
Děti se učí nápodobou. Jste jejich vzory takže přirozeně inklinují k činnostem, které děláte vy. Vidí Vás často s knihou? Paráda! Přirozeně je knihy začnou zajímat. Jste jen velmi sváteční čtenáři? Nevadí, nemusíte se ke čtení na sílu nutit. Můžete si z něj s dětmi vytvořit společný rituál. Každý den si najděte chvilku času a společně si něco přečtěte. Čím menší dítě, tím jednodušší ilustrace i délka příběhu. Od doby, kdy toho bude vaše ratolest schopna, řídí listování knihy ona.
Obr.2. Knihy vždy vybírejte dle vývojových potřeb a zájmu dítěte.
Čím dřív s knihami začnete tím lépe. S batoletem můžete prolistovat leporelo s tvrdými deskami a jednoduchou ilustrací na dvoustránce, tříleté dítě zvládne už delší příběh a šestileté už si bude zkoušet číst samo. Tak jako tak, vždy vybírejte knihu dle zájmu dítěte a zároveň myslete na to, že malé děti milují opakování takže byste s ní měli být alespoň na začátku i vy v pohodě. ????A proč vlastně chtějí číst stále dokola stejný příběh a vy bystě jim to měli dopřát? Protože opakování jim mimo jiné poskytuje pocit bezpečí. Příběh je totiž stále stejný a děti rádi vědí, co přijde dál.
VYBÍREJTE KVALITNÍ KNIHY ADEKVÁTNÍ K VĚKU I POTŘEBÁM DÍTĚTE
Knihy pro děti do 6 let by měly mít krásné a jednoduché ilustrace. Na začátku představujeme knihy s tématikou, které dítě zná ze svého života. Tedy vybíráme z témat jako je například denní rutina, rodina, tělo, příroda, zvířata, dopravní prostředky či tradice nebo roční období. Příběhy by měly být založeny na realitě. Je to z toho důvodu, že se děti do 6 let učí skrze absorbující mysl, která zvnitřňuje vše bez hodnocení a zároveň, protože dítě tohoto věku ještě nerozezná realitu od fikce. Dítě napřed potřebuje poznat realitu a pochopit, jak tento svět funguje. Na fantazijní příběhy přijde také řada, ale až po šestém roce věku. V realitě přece neřídí sanitku oblečený lev s brýlemi. Lev je divoké zvíře, jehož přirozeným prostředím je Africká savana. I o takovém tématu existují povedené knihy pro děti do 6 let. Proč jim tedy předkládat knihy, kde jsou nesmysly?
Obr. 3. Dětem zprvu nabízíme knihy s tématem, které zná ze svého života.
VYMAZLETE ČTECÍ KOUTEK
Takové místo prostě láká k posezení. Vybízí ke zklidnění, rozvíjí v dítěti cit pro krásno a podporuje v něm zájem o čtení a lásku ke knihám. Je to opravdu tak. Denně se mi to už pět let ověřuje den za dnem doma a od minulého roku i na desítkách dětí v Montessori Hubu.
Obr. 4. Čtecí koutek vybízí ke zklidnění, rozvíjí v dítěti cit pro krásno a podporuje v něm zájem o čtení.
Jak ho uspořádat? Určitě s ohledem na věk dítěte i Vaše prostorové možnosti. Jinak bude vypadat čtecí koutek pro roční batole a jinak pro pětiletého předškoláka.
Obr. 5. Základem čtecího koutku je místo na sezení, místo pro knihy a lampička.
Základem čtecího koutku je místo k uvelebení typu křesílko, pár polštářů, matrace, místo pro uložení knih a stolek s lampičkou. Při výběru knih bereme ohled na zájem dítěte i uplynulé či budoucí zážitky, které ho čekají (budou Vánoce, jdeme k lékaři, narodí se mi sourozenec).
Množství nabízených knih omezujeme a po čase je vyměníme za jiné. Lépe se pak kniha vybírá i uklízí. Ročnímu dítěti dáme do košíku 3 knihy, čtyřletému už můžeme výběr knih rozšířit.
Frontální knihovna je výborná v tom, že je přehledná. Dítě vidí jednotlivé obálky knih, které jsou o dost lákavější než pouhý hřbet. Navíc může samo knihu uložit po prohlédnutí zpět, protože vidí, kde je prázdné místo.
Obr. 7. Frontální knihovna je lákavou a přehlednou variantou uložení knih.
Tak co? Nalákala jsem Vás nebo už dávno doma malé milovníky knih máte?
Srdečně Vás zdraví
Alena
Autorkou článku je: Alena Špačková (montessori_sense)
„Úkolem rodičů není děti před životem ochránit, ale na život je připravit.“ (Rudolf Dreikurs)
Zdravím Vás, jsem Alena a Montessori se věnuji již téměř 6 let. Jsem spoluzakladatelka Montessori Hub v Brně, kde vedu lekce pro maminky s miminky a dílničky pro děti ve věku 18m – 6let.
Montessori vnímám, jako do detailu promyšlenou filosofii, která následuje dítě a podporuje ho, aby rozvinulo svůj potenciál na maximum. Správný montessori přístup je pro mě o lásce k dítěti, bezpodmínečném přijetí, i o vzájemném respektu a svobodě v rámci hranic. Učí děti být zodpovědné a samostatné v rámci péče o sebe, své prostředí i ostatní. Ze zájmu se velmi rychle stala vášeň a tak jsem postupem času absolvovala mezinárodní výcviky AMI asistent pro děti 0-3 a 3-6 let a mnohé další akreditované výcviky, semináře, přednášky a konference na téma montessori.
Protože ale ráda vidím věci v širších souvislostech, tak se stále vzdělávám i na různých kurzech a seminářích ohledně výchovy, smyslové integrace a neurovývojové stimulace. Sama si momentálně také procházím dlouhodobým sebezkušenostním výcvikem dle Adlera.
To vše mi pomáhá ke každému dítěti i rodině přistupovat komplexně a být vám důvěryhodným a profesionálním průvodcem za vaší cestou k spokojenějšímu rodičovství.